Maten jag alltid har hemma

När man tränar mycket och har ett aktivt liv gäller det att utfodra kroppen rätt och ge den rätt bränsle för att orka med. Ingen planerar att springa ett maraton med bara en banan i magen, och på samma sätt som det gäller att äta rätt och ordentligt inför ett sådant lopp är det viktigt att äta rätt även för oss som tränar kortare pass, helt enkelt för att kroppen ska orka med det maratonlopp som kallas livet.

Matlåda för starka ben

Att ta en snabb hamburgare i farten kan kännas som ett snabbt och billigt alternativ men blir ofta bara dyrt, fett och tråkigt i längden. Satsa istället på att förbereda en matlåda hemma som du tar med till jobbet eller skolan. Det kan kännas jobbigt och som en extra syssla till en början, men blir snabbt en del av vardagen och du kommer märka att du äter både billigare och nyttigare. Lite av maten jag alltid har hemma inkluderar bovete, quinoa, bulgur och fullkornspasta vilket är en perfekt bas för en matlåda. Genom att kombinera med olika typer av grönsaker, baljväxter, proteiner och frukter kan du lätt skapa en riktigt bra måltid som gör att du håller dig mätt och pigg länge.

Ät rätt från morgon till kväll

För mig gäller det att äta rätt under hela dagen. Ingen skulle säga om mig att jag äter tråkigt eller bara sitter och knaprar på en morot dagarna i ända. Genom att äta frukt, nötter, russin, gryn och frön kan jag fixa ett gott och lätt mellanmål och jag gillar att fixa en smoothie bowl eller äta en skål kvarg eller filmjölk framför tv:n eller som dessert. Tricket är att ha köket fullt av bra och smart mat som gör det lätt att kombinera goda och hälsosamma måltider när hungern kommer krypande. Ett bra tips är att göra en veckomatsedel och skriva inköpslista innan du besöker butiken, för att undvika impulsköp som ofta bara blir dyra och ohälsosamma.

Leave a Reply